גיליון 38

דבר העורכת

עדיים הם חפצים קטנים שנוהגים לענוד סביב הצוואר, להצמיד לתנוך אוזן ענוג, להשחיל על אחת מאצבעות כף היד, ללפף סביב זרוע או במורד השוק. חפצים שמתנייעים כטפילים על גוף האדם או כטרמפיסטים על חלקי מלבושו. בשפה העברית עדי הוא תכשיט. ניתן להגות ולכתוב גם תקשיט ומכאן הקשר הברור לקישוט. ביידיש המילה תכשיט, במלעיל, משמשת לתיאור התנהגות שיש בה חריגה מהסדר וברוח זו אני מציעה להכיר את החומר הקרמי בתעשייה העכשווית בעמ' 86 בסוף הגיליון. בצילום טבעת בוהקת בצבע אפור עמוק – מוצר מתחום התעשייה הקרמית. ניתן ליצור רבות שכמותה במגוון צבעים ומידות. חפצים עשויים חומר קרמי מלווים תדיר בדאגה לשלמותם. או במילים אחרות – חפץ קרמי נושא בתוכנו עתיד שבור, אבל מתברר שהשבר פנים רבות לו. לאחרונה, במופע מחודש ומרהיב של תכשיטים עשויים חומרים קרמיים מופגנת קשת של איכויות חומריות וטביעת אצבע מובהקת של האמן היוצר. תרגום מילולי של המושג "חומר קרמי" משמר את משמעותו המוכרת אלפי שנים בהיותו חומר מרכזי בתרבות. במאה ה-21 החומרים הקרמיים נחקרים בטכנולוגיות עכשוויות. הם מפורקים עד דוק ומורכבים מחדש. בתעשייה שואפים ליצור חומר שבתכונותיו תואם רכיב או מוצר מסוים שצורתו ותכונותיו מוגדרות מראש. אחת התכונות שעוררו בי עניין היא ההתאקלמות הנוחה של גופים עשויים חומר קרמי בסביבה של חלקים פנימיים בגוף האדם. מייצגים זאת היטב שתלים לשיניים עשויים חומר קרמי, שצילום שלהם מופיע בעמ' 87 .
מפגש מכונן התקיים בעבר הרחוק במגע הישיר בין ידי האדם לחומר, שנענה לו ואחר כך גם שמר על צורתו החדשה. מפגש זה התניע יצור, יצירה, ובאלפי שנים של סקרנות אנושית התפתחה מסורת שלמה של ייצור ופיסול בחומרים קרמיים. ראשיתו של התהליך בכריית החומר, והמשכו ביצירה בחומר לח וגמיש, ייבוש, ושרפה בתנור בטמפרטורה גבוהה. הטכנולוגיות החדשה של המאה ה-21 – כגון מדפסת דיגיטלית וטכניקות כבישה – מזמנות מפגש אחר עם החומר, שלא באמצעות מגע יד אדם. אפשר גם אחרת.

טליה טוקטלי

אודות העמותה

גלריית BY.5

כתב עת 1280

אמני העמותה

הרשמו לעמותה



צרו קשר