חניתה שוורץ

תה על רפסודה עם הרוזנת מצ'ינצ'ון

אוצרוּת ארית גורדון

תה על רפסודה עם הרוזנת מצ'ינצ'ון
חניתה שוורץ

הספר 'פיקטורה מודרנה' המציג יצירות אמנות מודרנית מהמאות ה-19 וה-20, משמש כאבן שואבת ליצירתה של חניתה שוורץ משנת 2015 ועד היום. באמצעות חומר ניקוי ומטלית, חוצבת שוורץ בספר, כמו היה אתר חפירה ארכיאולוגי. בפעולה איטית ועמלנית חושפת שוורץ ממצאים, בוררת ומנקה ואז בוראת מתוך הנותר עולם דימויים חדש.

תוך פעולת מחיקה וכרסום, מתנערים הציורים שעל דפי הספר מן הקומפוזיציה המקורית ומהעימוד המובנה והמוכר. הדפדוף המקובל מוחלף בדפדוף עומק רב-שכבתי, והדימויים החדשים הנבראים מבין הדפים מציעים קריאה חדשה של תולדות האומנות. פעולת ההחסרה והניקוי מותירה אחריה גם עמודים מופשטים או ריקים, כמעין פלימפססט (כתב יד עתיק שנכתב על גבי קלף לאחר שנמחק ממנו הכתב הקודם) הממתין להיכתב מחדש. באמצעות פעירת חורים וחללים ולצידה הוספה של שכבות חדשות, טווה שוורץ רשת אינפורמטיבית מורכבת. רשת זו מאפשרת תנועה א-לינארית בין תקופות שונות ובין יצירות שונות בספר.

הדימויים והאובייקטים המוצבים בחלל הגלריה מטשטשים את הגבולות בין אמת ובדיה. תוך שיטוט נינוח, לכאורה, מעמתים אלו את הצופה עם שאלות מהותיות בנוגע למוסר האנושי, שואלים שאלות בנוגע לקאנון האמנותי ומתריסים כנגד ההגמוניה הפטריארכלית שהכתיבה אותו.

באיזה עולם היתה יכולה הרוזנת מצ'ינצ'ון של שוורץ בגרסתה הנוכחית להתקיים? איך היה נראה הספל ממנו היא שותה תה? כמה זמן היה לוקח לשתות ממנו? האם היתה טועמת מערימת הפירורים שנפרמה מעולמה? האם היתה בוחרת לנוח על הרפסודה המשוחזרת של המדוזה מתוך ציורו של ז'ריקו? האם היתה מחייה את סיפור מותם הטעון של אלו שישבו על הרפסודה לפניה, או, אולי, היתה מוחה את קיומם מעל דפי ההיסטוריה לתמיד?

חניתה שוורץ, אמנית רב תחומית, ילידת הארץ, פועלת וחיה בארצות הברית למעלה משני עשורים.

גוף עבודות זה, מהווה חלק מגוף עבודות שהוצג בגלריות שונות בארצות הברית.

בהצגתו כאן, בישראל, נטען הדיאלוג עם תרבות עבר בסוגיות חדשות ורלוונטיות לתקופת זמן זו- סוגיות העולות בגין חיבורן למרחב המקומי. דרך העבודות, דנה שוורץ במחיקת ושיכתוב ההיסטוריה, בטשטוש הגבולות בין המוחשי למדומיין ובשחיקת אמות המוסר שלנו כפרטים וכחברה.

 

ארית גורדון.

 

בר יוחאי 5, תל אביב.

פתיחה: יום שישי, ה-7.7.23, 11:00

שיח גלריה: יום שישי, ה-21.7.23, 11:00

נעילה  – יום שבת, ה-29/7, 14:00.

 

לקריאה נוספת

אודות העמותה

גלריית BY.5

כתב עת 1280

אמני העמותה

הרשמו לעמותה



צרו קשר