רסיסים וטיפות | תערוכה זוגית לאלין אלג'ם ודנה יואלי ,אוצרת: קרן בר גיל

רסיסים וטיפות

תערוכה זוגית לאלין אלג׳ם ודנה יואלי

אוצרת: קרן בר-גיל

 

אלין אלג׳ם ודנה יואלי הכירו בלימודי התואר הראשון בבצלאל, וקיימת בינהן קרבה וחברות עמוקה. מזה שנים הן מלוות זו את זו בתהליכי עבודה בסטודיו, ביציאה אל חלל התצוגה, הצבות, בערבובי צבע ובמעברי סטודיו בארץ ובחו"ל.

״רסיסים וטיפות״ היא תערוכה שהעבודה עליה ולקראתה החלה עוד לפני מגפת הקורונה, לאחר שאלג'ם עזבה את ישראל לטובת ברלין. מקירבה פיזית ויומיומית, עברו האמניות לדיאלוג שונה שכלל ביקורים זו אצל זו, אבל אז הוגדר שוב מחדש עם פרוץ המגיפה. המהלך האוצרותי מבקש לבחון, מעבר להבחנה בין הדיסציפלינות של ציור, פיסול או רישום, את המניעים המשותפים בשפה החזותית שמעסיקה את אלג׳ם ואת יואלי בעבודתן.

 

התערוכה כוללת עבודות רישום, פיסול וציור מהשנים האחרונות. גופי העבודה המוצגים נוגעים בתפיסת הגוף כאובייקט, בניכוס נקודת המבט, ובפיתוי המתלווה ליצירת האמנות.

 

הציר המרכזי שאליו מופנה המבט בתערוכה הוא מרחב ביניים שמתקיימות בו הבלחות סוריאליסטיות לצד הבלחות אפלות, אך לבסוף מתכנס המרחב הזה למכנה משותף חושני העוסק ברעיון היופי והמשיכה. בחירת העבודות התרכזה בחיבורים אינטואיטיביים, ולאו דווקא שכלתניים, המייצרים יחד חלל גדוש שמבקש להשליך רסיסים חדים של פיתוי, אך גם להיות מחובר באופן עמוק למסורת אמנותית. העבודה המשותפת מייצרת קונטקסט נשי אקטיבי, הנוגע באמביוולנטיות של פיתוי ודחייה, חלקות וחספוס, הומור וחרדה בעולם בכלל ובשדה האמנות בפרט.

 

אלין אלג׳ם עוסקת בעיקר בציור פיגורטיבי. עבודותיה מעמידות במרכז שאלות על זהות המבט המכונן, ועל מעמד האובייקט המצויר, תוך התעמקות ב'פיגורה' הנשית בעולם של עומס ויזואלי. פני שטח חלקים ומפתים, פרגמנטליות, שכפול, והצבת אובייקטים בסביבה ציורית (לעיתים בקני מידה חריגים) מעמיקים את הקונפליקט של הדימוי הנשי המעובד ואת משמעותו התרבותית.

דנה יואלי היא אמנית רב תחומית. עבודותיה משלבות סגנונות וטכניקות החל בפיסול קרמי ובפורצלן, ציורים פנורמיים בקנה מידה גדול, רישום מוקפד, ועד קירות דמויי בטון עצומי מימדים. עניין החיקוי והשעתוק מרכזי בעבודתה. יואלי משלבת בין העתקה, שכפול ומחיקה עד ליצירת דימוי חדש או אובייקט, בעת ובעונה אחת מוכר ולא מוכר.

גם דנה וגם אלין עוסקות שתיהן ביד האמנית כנוכחות נשית ש״כותבת מחדש את החוקים״. היד האקטיבית, כחידוש והיפוך על מסורת הציור הגברית. לעיתים היד נמצאת מאחורי הקלעים, ולעיתים בחזית. היד נמצאת כנוכחות מלאה ופעילה – היא טעונה בפעולה שסיימה זה עתה.

לקריאה נוספת

אודות העמותה

גלריית BY.5

כתב עת 1280

אמני העמותה

הרשמו לעמותה



צרו קשר