יעקב קאופמן

פְּנֵישטח (Surface)

אוצרוּת מירב רהט

יעקב קאופמן – פְּנֵישטח (Surface)

חומר וחלל; קו וכתם; הזחה ונעיצה של אלמנטים בגינם דו מימד הופך תלת ממדי; קיפול שהופך פה; מַחְבָּר שהופך עיניים. בתערוכה "פנישטח" ממשיך יעקב קאופמן את העיסוק בהאנשה של חומרי גלם וחפצים. למול תערוכות עבר, הפעם הוא מתמקד בפיזיונומיה של הפנים, בוחן את הנקודה בה פני שטח הופכים פָּנִים ואת תחום הביניים בין הרגע שעוד לא לזה שכבר כן.

עשרות הרישומים החומריים המוצגים בתערוכה הם תוצרי רצפים של פעולות לכאורה חסרות מאמץ דוגמת ניסור, כיפוף, קיפול, נעיצה, השחלה וכדומה, המשמשות את קאופמן בבחינת יחסים בין אלמנטים. בעזרתן, בהתערבות מינימאלית המבוססת על נגיעה אישית-אנושית, הוא הופך "דבר" ל"חפץ" – חוקר את המקום בו עולים מתוך פני השטח עיניים/אף/פה, מתהווה זהות של פָּנִים, וחומר הופך אובייקט.

בעודו נע בין מהלכים של תכנון לבין מוטיבים אקראיים קאופמן מחבר מבני שלד ביציקת דבק מעורב בפיגמנט שחור; מהדק ו/או מרחיב קווי ניסור בתוך פלטות לביד; כורך שכבות חומר זו בזו ליצירת נפח; מכופף מוטות מתכת לרישומי קו חופשי הננעלים במחבר דמוי סיכת ביטחון. באמצעות עיסוק באלמנט בסיס שחוזר על עצמו ומטופל כל פעם באופן קצת שונה הוא יוצר מקבצים תמטיים, סדרות ומשפחות, ביניהן סדרה הבנויה סביב אפשרויות עבודה עם אלומיניום; סדרה בה השפתיים עומדות במרכז; סדרה בה הוא בוחן מופע "דו-פרצופי" ואת קו המפגש בו שניים הופכים לאחד ולהיפך, ועוד.

חומרי גלם זמינים ופשוטים הופכים תחת ידיו של קאופמן לרישומים פואטים בהם מתחת (ומעל) פני השטח נולדים שוב ושוב תווי פנים ומתאפיינות דמויות שונות. בספרו עיצוב כאמנות שואל ברונו מונארי "בכמה דרכים ובאילו אמצעים טכניים אפשר ליצור וריאציות של פנים אנושיים במבט חזיתי?", לשיטתו של קאופמן – עד אין סוף…

| אוצרת: מירב רהט

 

פתיחת התערוכה: יום שישי 10.3.2023 בשעה 11:00

שיח גלריה: שבת 25.3.2023  בשעה 12:00, נעילת תערוכה: 14:00

לקריאה נוספת

אודות העמותה

גלריית BY.5

כתב עת 1280

אמני העמותה

הרשמו לעמותה



צרו קשר