תמרה אפרת

מלאכת יד מקודדת

אוצרוּת טליא ינובר

מלאכת יד מקודדת/ תמרה אפרת

התערוכה מכילה עבודות הנוגעות במסורות מלאכת הרקמה ובמיוחד ברקמת הסמוק (Smock). אפרת משמרת ומחייה עבודות יד מסורתיות בעזרת טכנולוגיות דיגיטליות של תיעוד, עיצוב וייצור. היא בודקת אפשרויות עיבוד של טקסטילים אורגניים וסינתטיים באמצעות כלים וטכניקות עכשוויים המעניקים לעבודות תכונות חדשות או מעצימים תכונות קיימות (כמו חוזק מבני, טקסטורת פני שטח, או פלסטיות). בכך היא מוציאה אותן מהקשרן ההיסטורי ומשימושן המקורי ומטעינה אותן מחדש במשמעויות חברתיות, תרבותיות, ואסתטיות רלוונטיות. אפרת מאמינה שבעולם רווי באובייקטים מתועשים, יש כמיהה לעבודה ידנית, אישית, אשר אוצרת בתוכה סיפור, נקודת מבט ועקבות של תהליך עבודה. מסיבה זו יש חשיבות גדולה לא רק לשימור טכניקות מסורתיות, אלא לתרגום יצירתי של הטכניקות האלה לעולם מושגים עכשווי ולהבניית מתח בין עיצוב אלגוריתמי לבין מלאכה ידנית.  

בתערוכה בחרה אפרת לבחון כיצד טכנולוגיה, לעתים הרקמה עצמה ולעתים הקוד, מאפשרת להטעין את הבד בתכנים משבריים המייצרים ביחד וריאציות ויזואליות בעלות משמעות. בקולקציה זו היא עוסקת בתהליכים אקולוגיים הגורמים להכחדת מינים, קריסת הביוספרה המקומית במקומות שונים בעולם, החמצת ימים והיעלמות אלמוגים.  

הכחדה זו נובעת בין היתר מהגישה הדואליסטית הנפוצה בעולם המערבי המניחה עימות קיומי בין האדם לטבע. על פי גישה זו, האדם ההיסטורי מצוי במסע תמידי לכיבוש והכנעה של הטבע, בניגוד לאדם הפרה-היסטורי שהיה רכיב סימביוטי בביוספירה אשר בה השתלב, הזין וניזון רק כדי קיומו. 

מהלך התערוכה:

התערוכה מציגה שלבים שונים של תהליכים אקולוגיים של קריסה והכחדה. הקיר הראשון, ה"חי", מראה תהליכים אורגניים במלוא תפארתם המורפולוגית והצבעונית. בעזרת קוד, יצרה אפרת דפוסים (patterns) מתמטיים המתחקים אחר תהליכים בטבע ויוצרים אובייקטים בעלי גוף ומבע, ספק יצורים ימיים, ספק פרחים. 

בקיר הניצב אליו, הגופים ה"חיים" מאבדים ממורכבותם הצורנית ומצבעוניותם העזה והופכים לאובייקטים מגושמים, גמלוניים, אפורים. המערך הסביבתי והדימוי האקולוגי של הקיר הראשון, מתחלף בהעמדה פיסולית, מונומנטלית, בה כל אובייקט שואף לאוטונומיה ומתחרה באחר. 

הקיר המקביל לקיר החי מציג מאובנים. אלו אותם יצורים אורגניים אשר "הוקפאו" בזמן, הפכו לזיכרון רחוק – שרידים גיאולוגיים של מה שהיה פה, של "עידן האדם" (האנתרופוקן). ה"הקפאה" נעשית על ידי טבילה של בדים שונים בחימר נוזלי ושריפה שלהם בתנור. אופן "הקפאה" נוסף הוא סריקה תלת מימדית של הבדים ואחר כך של הקרמיקות שנשרפו. פעולות אלו מייצגות ניסיונות לעצור את הזמן לרגע על מנת להשתאות מול התהליכים האקולוגיים המתרחשים בעולם מול התהליכים של התיעוש שממשיכים וממעיטים את האפשרות לקיום הקראפט המסורתי.

הקיר האחרון מציג עבודת ריקמה גדולה המבוססת על נתונים מדעיים שנאספו מתהליכים אקולוגיים קיצוניים שהתרחשו ברחבי העולם במאה האחרונה. הנתונים המספריים תורגמו ועובדו על ידי מספר קודים שפיתחה אפרת במיוחד למטרה זו, יצרו מעין בריקולאז'-מקודד ושירטטו שדה של נקודות ציון אשר נרקמו ליצירה אחת.

בר יוחאי 5, תל אביב.

פתיחה: יום שישי, ה-31.3.23, 11:00

שיח גלריה 1: יום שבת, ה15.4.23, 12:00
שיח גלריה 2: יום שבת, ה-29.4.2, 12:00, נעילה: 14:00.

 

לקריאה נוספת

אודות העמותה

גלריית BY.5

כתב עת 1280

אמני העמותה

הרשמו לעמותה



צרו קשר