קול קורא לתערוכה השנתית של עמותת אמנים יוצרים בישראל

 

המאסטרית (שם זמני)

אוצרת התערוכה: סבטלנה ריינגולד

 

תחומי הקרמיקה והקראפט בישראל קשורים קשר הדוק עם העשייה הנשית. אחד ההסברים הרווחים לעובדה זו מצביע על כך שתחומים אלה התקיימו כנישה פנויה עבור נשים לפעול ולהתפתח בהם כרצונן. עם זאת ועל אף התרומה המובהקת של נשים להתפתחות תחומים אלה בארץ, בשיח האמנות הישראלית לאורך דורות, מתקיים יחס שונה כלפי היצירה הנשית לעומת זו הגברית.

 

אורלי נזר –  חוקרת בתחום הקרמיקה והקראפט – מציינת כי המחקר הפמיניסטי אודות הביקורת האמנותית בישראל מראה כי זו הדגישה את מעמדה הנמוך של מלאכת היד, והתבטאה בנימה שלילית כלפי נשים יוצרות שהשתמשו בטכניקות ובחומרים ששויכו לאמנות השימושית. כך, עשייתן האמנותית של יוצרות מובילות הוגדרה כקישוט וכתחביב. בנוגע ליצירה בקרמיקה הרי שזו נתפסה כברירת מחדל לעיסוק בפיסול "ידידותי" יותר לנשים בקנה מידה המאפשר לעבוד מהבית, והאמניות לעיתים קרובות הוצגו כמי שנקלעו לקרמיקה בלית ברירה. המחקרים השונים נוטים להציג את תחום הקרמיקה באופן דיכוטומי של איכויות כמו אינטלקט לעומת רגש, שימושי לעומת בלתי שימושי ונשי לעומת גברי.

 

לנוכח זאת, מוסיפה נזר, מדהים להיווכח באנטי-תזה שמהווה יחס ביקורת האמנות כלפי יצירתם של אמנים-גברים, במובן זה שיצירתם בקרמיקה קיבלה ממד ערכי. עד היום, נשים קרמיקאיות מתועדות באווירה מתוחה ואמביוולנטית, ואילו גברים קרמיקאים מתוארים באווירה נינוחה וערכית. יוצא, אפוא, שנשים נאלצות לנהל מאבק להשגת לגיטימיות לתחום עיסוקן בעודן מתמודדות עם הגדרות מערערות, אשר משום מה אינן חלות על גברים. הילת האותנטיות שלה זכו הקדרים הגברים מהדהדת את טיפוס הקדר כאתנוגרף המתואר בספרות, אספן של מידע על תהליכי עשייה, המראיין ומתעד את הקדרות האותנטית המצויה במקום אחר, כפרי ומסורתי. "הקדר-האתנוגרף" אוסף שיטות עבודה, מעניק להן ערך תרבותי ומורה אותן בתרבות המוצא הבלתי-אותנטית. על כן בקלות כה רבה מתוארים הקדרים הגברים כסוג של אתנוגרפים, ואילו הנשים נותרות להתמודד לבדן עם שוליות הקרמיקה בשדה האמנות.

 

התערוכה העתידית מבקשת לדון בסוגיית האמביוולנטיות המגדרית בתחום הקרמיקה הישראלית. התערוכה תצא מתוך נקודת הנחה כי המגדר מהווה אחד הגורמים המרכזיים בפיתוח הזהות והחוויה האמנותית. באיזה אופן הזווית המגדרית קשורה לתפיסת העצמי של אמניות ואמני הקרמיקה של היום? כיצד הזהות המגדרית של היוצרת או היוצר משפיעה על האופן שבו היצירה נתפסת ונדונה בשיח העכשווי של האמנות המקומית?

 

לקראת התערוכה מוזמנים אמניות ואמנים מכל תחומי היצירה להציע הצעות שמתייחסות לשיח המגדרי בתחום הקרמי ומאתגרות את גבולותיו. הצעות ששואפות להאיר פרובלמטיקה ומציאות משובשת בתרבויות ובזהויות עכשוויות, לערער על קונבנציות אמנותיות, ולעורר שאלות על מגדר. הצעות שעוסקות בדרכים שמאפשרות להניע תהליך עבודה בו מדיום הקרמיקה משמש את היוצרת/היוצר לייצוג עצמי. במקרה זה, ה"ביצוע," המשתקף במראה של המוצר המוגמר, זה הנוכח פיזית למתבוננים או למשתמשים, יהווה עדות לעקבות החומריות, תיעוד של פעולת המיצג, המהדהד את הנוכחות של היוצרת/היוצר.

לטקסט המורחב של האוצרת סבטלנה ריינגולד לחצו כאן

 

 

הגשת הצעה תעשה בקובץ אחד בפורמט word או pdf, כאשר כל הצעה צריכה לכלול את הפרטים הבאים:

  1. פרטי התקשרות (שם, טלפון, אימייל, לינק לאתר, או לעמוד פייסבוק/אינסטגרם)
  2. טקסט קצר המסביר את הרעיון העומד מאחורי העבודה המוצעת לתערוכה והקשר שלה לנושא התערוכה
  3. רישומים, סקיצות, מודלים, או כל המחשה ויזואלית אחרת המבהירים כיצד הרעיון יתורגם לאובייקט/מיצב/שפה אמנותית
  4. קורות חיים ופורטפוליו המאירים על עבודות/פרויקטים קודמים

 

את ההצעה יש לשלוח לכתובת המייל By5.caai.2022@gmail.com

עד לתאריך  30.6.22

בכותרת המייל יש לכתוב: הצעה לתערוכה "המאסטרית" ואת שם האמנית/האמן.

 

  • הקול קורא פתוח לחברי עמותת אמנים יוצרים בישראל
  • העמותה שומרת לעצמה זכות לפנות ולהזמין אמניות ואמנים רלוונטיים
  • התערוכה תלווה בקטלוג דיגיטאלי

 

מתוך כלל ההצעות שתוגשנה תבחרנה ההצעות הרלוונטיות ביותר ליצירת מכלול עבודות בהתאמה למקום ולזמן, ובתום תהליך הבחירה תשלחנה תשובות לכל מי ששלח את ההצעות.

לאחר בחירת ההצעות יחל דיאלוג בין אמניות/אמנים שנבחרו לבין האוצרת לגבי אפשרויות פיתוח והמשך העבודה לקראת התערוכה ובהתאמה למרחב הגלריה.

החלטה סופית לגבי העבודות שתוצגנה בתערוכה ואופן הצגתן תתקבל בתום תהליך העבודה עליהן ( ~ ספטמבר 2022). עבודות שלא תעמודנה באמות המידה שתקבע האוצרת לא תוצגנה.

שעות פעילות הגלריה:

ימים א- ד 10:00-16:00 | יום חמישי  11:00-18:00 | שישי שבת  10:00-14:00

 

מוזמנות ומוזמנים להרשם לניוזלטר שלנו ולהשאר מעודכנים בכל הידיעות הכי חשובות ומעניינות

2022 © כל הזכויות שמורות לעמותת אמנים יוצרים בישראל/ אגודת אמני הקרמיקה

בר יוחאי 5 תל אביב
מיקוד 6655622

ימי פעילות המשרד

ב'-ד' 10:00-16:00
ה' 11:00-18:00

ימי פעילות גלריה B.Y5

ב'-ד' 10:00-16:00
ה' 11:00-18:00
שישבת 10:00-14:00

צרו קשר

caai@bezeqint.net
03-6874150

אודות העמותה

גלריית BY.5

כתב עת 1280

אמני העמותה

הרשמו לעמותה



צרו קשר